fredag 10. juni 2011

23/52: Nær

Jeg som er så glad i makrofotografering, ble veldig glad da temaet denne uken ble "NÆR".
I dag har jeg gått rundt i hagen på jakt etter et nært og godt motiv. Resultatet ble svært konkret, og jeg kunne vel funnet på noe mer abstrakt, men jeg endte nå opp med dette, da...=)

"Surfeflua"

De andre i gruppa har tolket temaet på følgende måte: =)

Sonja Middelhuis: Surfeflua
Joar Alvsvåg Etterlid: 
I can see you
Anne Ueland: 
Dandelion Seeds
Yngve Thoresen: 
Closed
Geir Ertzgaard: 
Snake in the Grass
Ståle Ertzgaard: 
Ikke bare fluer…
Stein-Evert Pettersen: 
Nært innpå det våte element



Flere av mine varianter :














Jeg tok flere nære motiv ute i regnet:








17 kommentarer:

  1. Utrolig nydelige close-up-bilder! Jeg også er veldig glad i makro, og det blir nok min løsning på ukas utfordring også :-) Men om jeg klarer å knipse like sa som dette, tviler jeg på. Jaja, får nyte det du får til, da.

    Ellers har jeg en liten oppfordring til deg: Det er ikke mulig å kommentere her inne uten å logge seg in med en eller annen kontoløsning. Mange andre blogspot-blogger har en løsning hvor du kan legge inn navn og nettsideadresse, gjerne med en sikkerhetskode. Kunne ikke du også gjøre det, please? Slik det er nå, bruker jeg en google-konto, som jeg sjelden eller aldri ellers bruker, for å kommentere. Hadde vært ok å kunne legge inn lenke til det som jeg egentlig bruker.

    God pinse!

    SvarSlett
  2. Fantastisk flott makrobilde Sonja, ja alle sammen. Jeg er så imponert over alle som har tålmodighet til å ta disse fluebildene, jeg har jeg ikke tid å sette meg ned å vente engang. Og på toppen av det hele, få så vanvittig skarpe og fine detaljer på flua, og den lekre bakgrunnen. Nydelig bildrag Sonja, du verden så flink du er. Likte alle bildene dine her kjempegodt :)

    SvarSlett
  3. Det er den råeste macro jeg har sett tror jeg!!!

    Hurra for Sonja, tommelen opp!!!

    SvarSlett
  4. Tusen takk skal dere ha Anner!! =)=) Det var da voldsomt til skryt... =P - men jeg skal ikke nekte for at jeg liker å høre det. Var veldig fornøyd med disse bildene selv. Det er et tålmodighetsarbeid, men denne flua satt helt rolig på èn av tulipanene mine. Jeg gikk til og med inn for å hente stativet og da jeg kom ut igjen satt det og ventet på meg....=)

    SvarSlett
  5. Fantastisk fin macroserie, Sonja - dette har du sannelig blitt god til! Nydelig!

    SvarSlett
  6. Ståle! Tusen takk for kommentarene - det var hyggelig å høre!
    Ang. oppfordringen: Det gjør jeg gjerne. Vet bare ikke hvordan. Trenger en oppskrift fra A til Å. Kan du eller noen andre hjelpe meg med det, så gjør jeg det med èn gang! =) (tror forresten du har spurt meg om det før - jeg fikk det tydeligvis ikke til da heller).

    SvarSlett
  7. Hei
    Tror man kan velge anonym - tips til Sonja; snkk med Anne U. PÅ hennes blogg kan man kommentere som "anonym", og da trenger man ingen google-konto

    SvarSlett
  8. Takk Marit, da videreformidler jeg det! =)

    SvarSlett
  9. Nydelig serie Sonja. Bildet du har valgt som temabilde er bare herlig, både i komp og farger!!

    SvarSlett
  10. Dette var virkelig flott, Sonja! Utifra nytt bilde på headeren til bloggen vil jeg tro du var veldig fornøyd selv også? Rett og slett fantastisk godt bilde!

    Ellers vil jeg gjerne hive meg på anmodningen til Ståle. Tror jeg har gjort det før også. Kan i samme slengen også hinte om bytte av skrift... Er det Calligraffitti du bruker her? Pen skrift, men litt tungvint å lese (omtrent som kona - verdens vakreste håndskrift, men dønn umulig å forstå :)).

    Tilbake til bildet: Utrolig bra! Men så lurer jeg på hvordan du har behandlet bildet, for det har bittelitt støy (spesielt headerbildet). På en Canon 5D MKII med ISO 500 er det vel neppe merkbart, så jeg vil anta det skyldes lagring til jpeg?

    SvarSlett
  11. Hei Yngve, og takk for utførlig kommentar. Veldig hyggelig at du liker bildene! Når det gjelder støyen, så er kanskje årsaken til det at jeg nesten bare tar bilder i JPEG. RAW tar så stor plass... Tror du at det er det? Da lærte jeg i så fall noe nytt...=)

    Så, det var du som spurte meg en gang før om det med tilgjengeligheten på bloggen min? Jeg vet ikke hvordan jeg skal ordne det. Jeg trenger hjelp - og det inn med teskje...=P Har lett overalt, men forstår ikke hvor jeg kan gjøre det. Vet du hvordan jeg gjør det?

    SvarSlett
  12. Yngve: Jeg ser at skriften er litt vanskelig å lese, men syns at den er så fin, og passer så fint til siden min ellers. Kan hende jeg endrer den etterhvert...=P

    SvarSlett
  13. Jeg begynte å skrive en kommentar her, men den ble litt lang...

    RAW tar mer plass, men så koster jo plass så lite idag. Når jeg tar bilder med min Nikon D80 i RAW får jeg plass til rundt 700 bilder på et Sandisk Ultra II 8GB kort til cirka 170 kroner inkludert frakt (kjøpt 17. mars 2011). Ikke mye penger, og prisen for dette sett i forhold til selve kameraet er minimal. Hva gjelder Canon 5D MKII er filstørrelsen vesentlig større, men du har også muligheter til å benytte sRAW som gir mindre bilder. Ut ifra noen tester jeg har lest kan dette føre til noe kvalitetstap, så et alternativ kan være å gjøre forminsking selv i ettertid. Dette har jeg ingen personlinge erfaringer med, så dette er mest sysning fra min side.

    Resten av kommentaren la jeg i en egen post på ikke-fotobloggen min: RAW eller JPEG. Ser forresten at teksten på min egen blogg er passe tungvint å lese selv. Kommer nytt tema snart.

    SvarSlett
  14. Ramlet tilfeldigvis innom bloggen din og forelsket meg helt i headerbildet ditt!! Helt enestående fantastisk!! Jeg likte den rosa bakgrunnen best. Litt uvanlig vinkel og nydelig fargekombinasjoner.

    SvarSlett
  15. Så hyggelige tilbakemeldinger! Tusen takk skal du ha. Dette gir inspirasjon! Vennlig hilsen Sonja =)

    SvarSlett
  16. Virkelig flotte bilder Sonja! Er helt "blown away" jeg! En fryd for øyet! Takk for flott kurs i helgen. Mvh Karina Blomeid

    SvarSlett
  17. Så hyggelig at du liket bildene mine, Karina! Kjempefint at kurset falt i smak også. Det er bare å spørre hvis det er noe du lurer på. Lykke til med fotograferingen! Tusen takk for kommentarer!

    SvarSlett